در این مقاله می خواهیم به تاریخچه و چگونگی به وجود آمدن شغلی به نام بازاریابی بپردازیم.

درگذشته بازاریابی به عنوان مفهوم بسیار ساده ای به منظور راهی برای فروش کالا و توسعه ارتباطات آغاز شد. و این
مورد از زمان چین و هند باستان وجود داشته است. اما به این نام معروف  نبود و در حال حاضر به نام بازاریابی تا به امروز ادامه یافته است.

بازاریابی با مفهوم خرید و فروش از قرن هفتم پیش از میلاد از آسیای صغیر شروع شد و به این دلیل که بازاریابی بیش از مبادله پیاپی کارآمد داشت، به سرعت در جهان گسترش یافت.

قبل از اینکه اینترنت در جامعه گسترش یابد، بازاریابی به صورت ارتباط کلامی به منظور متقاعد کردن مشتری جهت خرید کالا در جهان رواج پیدا کرد. و کسانی که از مهارت های ارتباطی بیشتری برخوردار بودند، قطعا در فروش موفق تر میشدند.

در گذشته با توجه به اینکه نسبت تقاضا به عرضه بیشتر بود، بازاریابی کمتر رواج داشت.  تولیدات به نسبت تقاضای مردم کمتر بود و مردم برای دریافت کالای مورد نظر خود مجبور بودند تا تولیدات بعدی منتظر بمانند.

با پیشرفت تکنولوژی و صنعت، کم کم  بازاریابی شکل پیچیده ای به خود گرفت و با تولیدات انبوه کالا - هزینه های مناسب و بیشتر شدن نسبت عرضه به تقاضا، نقش بازاریابی پررنگ تر شد. و اکنون با بیشتر شدن تولیدات، مردم حق انتخاب بیشتری دارند و این مورد باعث میشود شرکت ها به رقابت با یکدیگر، جهت بیشتر دیده شدن، شروع به بازاریابی نمایند.

افزایش رقابت در کسب و کار

بازاریابی در اواخر دهه 40 میلادی تا اوایل قرن بیستم بسیار شدت گرفت. و با بیشتر شدن رقابت بین شرکت ها هدف این شد که بازاریابان با ترغیب کردن مصرف کنندگان، از این رو که این کالا نسبت به کالای شرکت های دیگری که این محصول را ارائه می دهند بهتر است، محصولات را به فروش برسانند. در نتیجه با بیشتر شدن رقابت در کسب و کارها و نیاز به افزایش فروش، بازاریابی نیز ضرورت یافت و به یک شغل مهم تبدیل شد. و شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ برای حفظ مشتریان قدیمی و جذب مشتری جدید، شروع به استخدام متخصصانی در حیطه بازاریابی کردند و این مورد هدف اول هر شرکت قرار گرفت.