تهران سرور

سرور مجازی و کلاس مجازی

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

چه زمانی سرور اختصاصی بگیریم؟

 

همانطور که در آموزش های قبلی گفته شده، سرور به صورت اشتراکی و اختصاصی ارائه میشود. سرور اشتراکی همان  vps است. راهی مقرون به صرفه برای کاربرانی که ترافیک بالایی ندارند و همچنین دانش فنی کمتری در خصوص سرورها دارند. سرور اختصاصی هم همانطور که از نامش پیداست به صورت خصوصی تمامی منابع اختصاص داده شده را در اختیار کاربر میگذارد و دیگر مانند مدل اشتراکی منابع بین چند کاربر به اشتراک گذاشته نمیشود. این مورد یکی از قابلیت های اساسی و مهم سرور اختصاصی است که سرویس به طور کامل متعلق به شما و در دسترستان قرار میگیرد.

 

از تفاوت های اساسی که یک سرور اختصاصی دارد:

 

  • می توانید تنظیمات سخت افزاری و نرم افزاری سرور خود را به عهده گیرید و برنامه های مورد نظر خود را در آن اجرا کنید.
  • هزینه سرور به عهده شرکت ارائه دهنده میباشد. که با توجه به نوع پلان، هزینه ماهانه آن را برای کاربرمحاسبه میکند.
  • به دلیل اختصاصی بودن سرور و عدم نیاز به اشتراک گزاری منابع با دیگران، میزان اشتباه برای کاربر کمتر میشود و سرعت سرور بالاتر میرود.
  • به دلیل مستقل عمل نمودن سرور اختصاصی دسترسی به روت در آن وجود دارد. که امکان نصب و تنظیمات مربوط به سیستم عامل را میدهد. اما در vps تنها دسترسی به دایرکتوری سرور داده میشود و امکان تغییر در سیستم عامل وجود ندارد.

 

چه زمانی به یک سرور اختصاصی احتیاج پیدا خواهید کرد:

یکی از سوالات متداول کاربران این است که از کجا بدانیم سرور اختصاصی مناسب است یا اشتراکی؟

در این خصوص باید موارد زیر را با دقت بررسی نمائید:

  • کسب و کار شما در حال رشد است و ممکن است ترافیک بیشتری ایجاد شود.
  • برنامه یا سیستم عامل مورد نظر خود را میخواهید در سرور اجرا کنید.
  • به دنبال بالا بردن امنیت سرور و افزایش کیفیت آن هستید.
  • به قابلیت های بیشتر و خصوصی بودن سرور احتیاج دارید.
  • بطور کلی میخواهید کنترل بیشتری بر سرور خود داشته باشید.

 

در زمان انتخاب سرور اختصاصی نکات زیر را در نظر بگیرید:

 

  • انتخاب سیستم عاملی که میخواهید در سرور اجرا کنید. لینوکس و یا ویندوز که دو محیط متفاوت میباشند.
  • برنامه ریزی در خصوص مدیریت سرور. انتخاب افراد و یا استفاده از نرم افزارهای مورد نیاز. 
  • نوع بکاپ گیری از اطلاعات و امنیت آن در سرور و امکان تغییر میزان منابع در خصوص فضای ذخیره سازی و پهنای باند.
  • انتخاب اینکه میخواهید از سرورهای ابری و یا فیزیکی استفاده نمائید.
  • اطمینان حاصل کنید که از شرکت ارائه دهنده خدمات سروری پشتیبانی 24 ساعته دریافت میکنید تا از هرگونه اختلال جلوگیری شود.
  • از لحاظ هزینه بررسی نمائید کدام شرکت با توجه به رم و میزان پهنای باندی که در اختیار شما میگذارد قیمت مناسبتری را دارد.

 

در پایان باید گفت: با پیشرفت تکنولوژی نیاز ما به کسب و کار و تجارت آنلاین بیشتر میشود. در نتیجه باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهیم و همگام با فناوری به روز و آپدیت باشیم.

 

۲۷ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۰:۱۲ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
فرنوش محمدی

مناسب ترین پهنای باند برای شما

همانطور که میدانید و در همه آموزش های مربوط به پهنای باند گفته شده است، هرچه پهنای باند مورد استفاده شما بیشتر باشد سرعت اتصال اینترنت نیز بیشتر خواهد شد. با توجه به اینکه امروزه فعالیت هایی مانند پخش زنده و بازی های آنلاین بیشتر شده است، ارائه دهندگان خدمات اینترنتی ملزم به افزایش پهنای باند برای مشتریان شده اند. آنها پهنای باند را باتوجه به نیاز کاربران خود بصورت اشتراکی و اختصاصی ارائه میدهند. در این آموزش نیز در خصوص تفاوت آنها میگوییم. همچنین همانطور که میدانید تفاوت قیمت آنها با یکدیگر بسیار زیاد است، بصورتی که در انتخاب کاربران میتواند تاثیرگذار باشد.

انواع پهنای باند و تفاوت آنها با یکدیگر

اگر شما بخواهید از یک پهنای باند اشتراکی استفاده نمائید، باید این نکته را بدانید که در این صورت پهنای باند شما بین چند کاربر تقسیم میشود و شما بصورت اشتراکی از آن استفاده میکنید. اما از لحاظ قیمت بسیار مناسب تراز پهنای باند اختصاصی است.

 ولی این نکته را نیز درنظر بگیرید که هیچ تضمینی در خصوص پاسخدهی به نیاز شما در آن وجود ندارد. ممکن است شما آن میزان پهنای باندی که احتیاج دارید را دریافت نکنید. چرا که سرویس بصورت اشتراکی میباشد و ممکن است در یک زمان مشخص چند کاربر بصورت همزمان از آن استفاده کنند.

ارائه دهندگان خدمات اینترنتی به آپلود، دانلود و پخش آنلاین با فایل های حجیم کاربران توجه بسیار زیادی میکنند و برای آنها محدودیت قرار میدهند. چرا که اگر اتصال کاربران بصورت همزمان انجام شود؛ سرعت اینترنت کندتر میشود و ممکن است کاربران را با اختلال مواجه کند. پهنای باند اشتراکی معمولا به افراد و خدماتی که نیاز به آپلود و دانلود ندارند و استفاده آنها بسیار محدود است، پیشنهاد میشود. و برای شرکت ها و مشاغلی که برای اجرای خدمات تجاری خود به اتصال اینترنت ثابت و پایدار نیازمندند، توصیه نمی شود. آنها برای رفع نیازهای خود می بایست از پهنای باند اختصاصی استفاده نمایند و پهنای باند اشتراکی انتخاب مناسبی برای آنها نیست.

در پهنای باند اختصاصی شرکت ارائه دهنده خدمات اتصال شما را بصورت اختصاصی قرار میدهد و شما میتوانید به این صورت از تمام پهنای باندی که به شما اختصاص داده شده است، استفاده نمائید. سرعت اتصال شما همانند پهنای باند اشتراکی نخواهد بود و به مراتب از سرعت بالاتری برخوردار هستید. همانطور که گفتیم، به دلیل اختصاصی بودن پهنای باند هزینه آن نیز بیشترمیشود و شما میبایست هزینه اتصال خود را بصورت کامل بپردازید.

کدام پهنای باند (اشتراکی یا اختصاصی) برای شما مناسب است؟

در نتیجه این که: کدام پهنای باند (اشتراکی یا اختصاصی) برای شما مناسب است؟ به نیازها و هزینه ای که میتوانید برای آن بپردازید بستگی دارد. باید بدانید بصورت کلی هرچه پهنای باند اینترنت بیشتر باشد، میزان استفاده و مصرف شما میتواند بیشتر شود و بالتبع سرعت اتصال اینترنت شما نیز بیشتر خواهد شد.

بیشتر بدانید: مشاهده پهنای باند سرور مجازی

۱۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۰:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فرنوش محمدی

سرور مجازی چیست و چگونه از آن استفاده میشود؟

سرور مجازی یا همان  vps مخفف  (virtual private server) است .
اگر بخواهیم سرور را به زبان ساده و مفهومی شرح دهیم، میتوانیم آن را با یک آپارتمان مثال بزنیم. تصور کنید سرور همان ساختمان است که میتواند چند واحد با متراژ مختلف و یا هم اندازه در آن قرار گیرد. اما باتوجه به متراژ اصلی آن ساختمان، به صورت مهندسی شده متراژ هر واحد یا همان منابع هر  VPS انتخاب میشود. به واحدهایی که در ساختمان است VPS گفته میشود. دقیقا مشابه یک سرور که به صورت فیزیکی تنظیم میشود و میتواند چند VPS یا همان سرورمجازی در خود داشته باشد.
اما سرور اختصاصی همانند ساختمان یک واحدی است که به صورت اختصاصی در اختیار یک کاربر قرار میگیرد و میتواند مدیریت کامل به آن داشته باشد.

پس با این تفاسیر سرورها میتوانند بصورت اشتراکی و اختصاصی در اختیار کاربران قرار گیرند. میدانید که بیشترین استفاده از این سرورها در وب سایت ها، نرم افزارهای آنلاین و سرویس های تحت وب میباشد. که شما بسته به نیاز خود پلان مناسب را انتخاب میکنید. این سرورها در انواع مختلفی در بازار ارائه میشوند.

دراین مقاله در خصوص vps و استفاده از آن میگوییم. همانطور که میدانید vps یا سرور مجازی میتواند بصورت اشتراکی در اختیار چند کاربر، به وسیله آیپی های معتبر با منابع مشخص اختصاص داده شده، قرار گیرد. این نوع سرورهای اشتراکی معمولا از لحاظ قیمتی برای کاربران مناسب هستند. چرا که آنها میتوانند با کمترین هزینه، بالاترین دسترسی به سرور را داشته باشند و از طریق remote desktop و یا ssh به آن متصل شوند.

واژه  vps  را بیشتر برای سرورهایی که به صورت مجازی ایجاد میشوند، بکار میبرند.
به طور کلی سرورهای اختصاصی به صورت فیزیکی و سرورهای اشتراکی به صورت مجازی برای کاربران کانفیگ میشوند. تفاوت آنها در همین است. زیرا برای افرادی که ترافیک متوسط و حجم مصرفی زیادی ندارند، سرور مجازی  یا همان vps پیشنهاد میشود. در این نوع سرورها به دلیل داشتن دسترسی کامل، کاربرها امکان نصب نرم افزار و مدیریت در آن را دارند.
اگر شما vps تهیه کرده اید؛ باید بدانید شرکت ارائه دهنده وظیفه تنظیم سخت افزار و ایجاد vps را دارد. و پس از دادن دسترسی به شما، هیچ وظیفه دیگری برعهده میزبان و شرکت نیست. چرا که آن سرور در اختیار شما قرار گرفته است.

در خصوص تفاوت سرورهای مجازی و اختصاصی در مقاله سرورهای  vps  در مقایسه با سرورهای اختصاصی  به صورت کامل توضیح داده ایم.

همانطور که گفتیم سرورهای مجازی در انواع مختلفی میتوانند در اختیار کاربران قرار گیرند. سرورمجازی با سیستم عامل لینوکس و یا ویندوز، میکروتیک، esxi، kvm،openVZ  و...
کاربران میتوانند با توجه به نیاز خود سرور با سیستم عامل خاصی را خریداری کنند.

توجه داشته باشید که دسترسی کامل برای انجام هر موردی در اختیار شما قرار میگیرد. اما دسترسی تغییر ویندوز و سیستم عامل سرور در اختیار شرکت ارائه دهنده میباشد. که آن هم میتواند از طریق ماژول های اتوماتیک ساز در اختیار کاربر قرار گیرد.
در آموزش های بعدی بیشتر در خصوص سرورهای مجازی و اختصاصی و انواع آن ها خواهیم گفت.
مقالات مرتبط: سرور مجازی بورس چیست؟

 

 

۰۶ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۰:۳۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فرنوش محمدی