در دنیای امروزی میبینیم که روش های سنتی یادگیری، دیگر مانند گذشته کارایی ندارند. دردنیایی که آموزش با فناوری و تکنولوژی و استفاده درست از زمان ترکیب شده است، تعامل با یادگیری الکترونیکی حیاتی می شود.

تعامل در آموزش الکترونیکی می تواند برای برنامه های درسی شما فوق العاده عمل کند.
در نقطه ای که دانش آموزان در یک دوره آنلاین با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، یادگیری پویا اتفاق می افتد. در یک سازمان یا آموزشگاه پیشرفته که در آن عملکرد و کارآمدی متکی به یادگیری میباشد، تعامل با یادگیری الکترونیکی امری مهم میشود.

4 مرحله تعامل در آموزش الکترونیکی

در زیر 4 سطح از تجربه دانش آموزان در طول آموزش الکترونیکی آمده است:

1. سطح آموزش الکترونیکی منفعل

این نوع آموزش الکترونیکی، تعامل صفر کاربران را افزایش می دهد. شرایط یادگیری الکترونیکی، مستقیم - واضح و مبتنی بر محتوا است. شاگردان خیلی با یکدیگر در مشارکت نیستند و بیشتر مشابه یکی تماشاگر در جلسه حضور دارند و وظایف و تکالیف خود را انجام میدهند و با دارایی های مختلف مبتنی بر محتوا، به عنوان مثال: تحقیقات گسترده و مجلات اینترنتی رایج و..  مجهز شده اند. این سطح ممکن است شامل اتصالات و کلاس های ضبط شده، پادکست ها، تصاویر و همچنین سوالات آزمایشی باشد.

2. سطح تعاملی محدود آموزش الکترونیکی

در این مرحله مشارکت محدودی بین اعضای جلسه وجود دارد. در این سطح، ممکن است از دانش آموزان خواسته شود که با شرایط یادگیری از طریق "مناطق مشکل" تعاملی، حرکات، فعالیت های تعاملی با بینایی و صدا ارتباط برقرار کنند. چنین تعاملی سطح کنترل را در اختیار دانش آموز قرار می دهد. و به آنها اجازه میدهد مشارکت کوچکی در کلاس داشته باشند.

3. سطح تعامل متوسط ​​آموزش الکترونیکی

در این سطح، تعامل و مشارکت متوسطی ​​صورت می گیرد. دانش آموزان تا حدودی بر دانش یادگیری خود کنترل پیدا میکنند. این دوره های آموزش الکترونیکی، بیشتر اصلاح شده و مدرن هستند. این سطح ممکن است شامل: ویدئوی پرانرژی، صدای تغییر یافته، همکاری ساده، بازنمایی، داستان ها و موقعیت های گسترده و چند رسانه ای باشد.
و در این سطح تعاملی، اختیار افراد برای مشارکت و تبادل نظر با سایرین، نسبت به سطوح قبلی بیشتر است.

4. سطح تعامل کامل آموزش الکترونیکی

در این سطح، دانش آموزان بر وضعیت یادگیری خود کنترل کامل دارند و انتقادات مناسبی به آنها وارد می شود که برایشان مفید است و در کلاس مانند یک ارائه دهنده، یا پرزنتر اختیارات تعاملی را در دست دارند.

موارد یادگیری الکترونیکی تعاملی در این سطح عبارتند از: انحرافات تعاملی، اجرای مجدد کارها، تغییر صدا یا ضبط، رسانه های تعاملی و..... این سطح، بالاترین مرحله تعامل در آموزش الکترونیکی است.

مزایای آموزش الکترونیکی تعاملی

تعامل برای ارتقاء احساس موفقیت در دانش آموزان تاثیر به سزایی دارد و سطح و ماهیت یک دوره آموزش الکترونیکی را نیز مشخص می کند.
تعامل و مشارکت در یادگیری، دانش آموز را به سمت یادگیری صحیح سوق می دهد.

تعامل در یادگیری الکترونیکی باعث ایجاد و تیز شدن حافظه طولانی مدت شده است و مزایای مهمی دارد:

1. هیجان انگیز است

شرکت در مباحث درسی و همگام بودن با کلاس برای دانش اموزان بسیار هیجان انگیز و جالب است و اعتماد به نفس آنها را نیز افزایش میدهد.

2. تأمل را تقویت می کند

تعامل و مشارکت در مباحث درسی باعث میشود تا دانش آموزان اطلاعات گذشته خود را مرور کنند و با اطلاعات جدید درگیرشوند. در نتیجه قدرت تامل و تفکر را بین شاگردان افزایش میدهد و ذهن آنها باز شده و بهتر دروس را به خاطر میسپارند.

به عنوان مثال ، اگر شرایطی دانش آموز را ملزم به رسیدگی به موضوعی کند، دانش آموز مطالب را با روش استدلال خود هماهنگ می کند. آنها می توانند جنبه های مثبت و منفی یک پاسخ را اندازه گیری کنند.
به همین ترتیب، آنها می توانند معقول ترین راه را انتخاب کنند.

3. حفظ یادگیری را افزایش می دهد

زمانی که افراد خودشان به کشفی رسیده باشند و یا درطی گفت وگو و مشارکت به نتیجه گیری و جمع بندی مبحثی پرداخته باشند، موارد و آموخته ها را بیشتر به یاد میسپارند و میزان یادگیری آنها افزایش میابد.
استفاده از انرژی تعاملی و مشارکت افراد در دوره های آموزشی، باعث پابرجا ماندن و لذت بخش شدن آموزش الکترونیکی و کلاس های مجازی میشود.